


Erica Aalsma is zelfstandig adviseur op het gebied van werkend leren.
Meer over Erica AalsmaDe omgekeerde leerweg
Een nieuw perspectief voor het beroepsonderwijs
Gebonden Nederlands 2011 1e druk 9789059724778Samenvatting
"Een beroep leren in een klaslokaal is onzin." Dat is de stellige overtuiging van de auteur van dit boek. Een werkplek blijkt - uit de jarenlange ervaring van Erica Aalsma - dé beste plaats om een goede professional te worden. In de echte beroepspraktijk lukt het maar zelden om alle facetten van het beroep vorm te geven die een leerling nodig heeft tijdens het leerproces. Het onderwijs kiest voor veiligheid en trekt zich terug op het terrein van kennisoverdracht en het oefenen van vaardigheden.
'De Omgekeerde Leerweg' is een innovatieve onderwijs-visie die theoretische kennisontwikkeling en praktijk-ervaring opdoen met elkaar verweeft. Werken en leren vanuit dit concept maakt het beroepsonderwijs uitdagend en spannend, omdat er geleerd én gewerkt wordt vanuit echte werksituaties. 'De Omgekeerde Leerweg' leidt tot een metamorfose van het beroepsonderwijs, waarbij de leerling op een intensieve manier leert kennismaken met de geur, kleur en smaak van de praktijk.
Erica Aalsma is zelfstandig adviseur op het gebied van werkend leren.
"Ik vind dit de fijnste manier van leren die ik tot nu toe heb meegemaakt. Als ik straks ga werken, wil ik ook op de werkvloer zo blijven leren." - Christiaan, 2e jaar operator A, niveau 2
"Ik zou zelf altijd wel zo willen blijven leren. Het past helemaal bij me en zo komen mijn beste kanten naar voren." - Claudette, 2e jaar medewerker marketing, niveau 4
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding
1. Omgekeerd leren is een nieuw perspectief
2. De leeromgeving bepaalt: leerrijk en kansrijk
3. Leren uit het werk halen
4. Het talent van de meester
5. Het concept in de Waterfabriek
Nawoord door Warner Immink
Literatuurlijst
Over de auteur
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan