OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Strategisch management
Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiestrategie. Van Business Model Canvas en HPO tot scenarioplanning. Voor wie met de toekomst van organisaties bezig is.
Pagina 12 van 1.421 resultaten
nieuws
Strategisch management
29 april 2021
Justin van Lopik
In een openbare online bijeenkomst maakte Maaike Vrenken bekend dat Fantoomgroei van Sander Heijne en Hendrik Noten dit jaar wordt uitgeroepen tot Managementboek van het Jaar. Die bijeenkomst is uiteraard ook terug te zien.
preview
Strategisch management
29 april 2021
Jack van der Veen
3-4 minuten leestijd
In de turbulente wereld van vandaag moeten bedrijven wendbaar zijn, maar huidige managementmethoden schieten daarvoor tekort. Het antwoord is ketensamenwerking. Jack van der Veen en Michel van Buren schreven er een boek over: Regisseer de keten.
achtergrond
Communicatie en media
23 april 2021
Maaike Vrenken
6-8 minuten leestijd
Donderdag 22 april 2021 maakte onze jury bekend dat ze Fantoomgroei van Sander Heijne en Hendrik Noten uitroepen tot Managementboek van het Jaar 2021. Hun motivatie leest u in het juryrapport.
interview
Strategisch management
23 april 2021
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Bias in de zakenwereld kan tot enorme strategische blunders leiden, zegt HEC Paris-hoogleraar en voormalig McKinsey-adviseur Olivier Sibony. In zijn boek Storing legt hij uit hoe organisaties deze cognitieve valkuilen kunnen vermijden. ‘Leiders moeten zich niet zozeer richten op het veranderen van de beslisser, als wel de omgeving waarin de besluiten genomen worden.’
nieuws
Strategisch management
22 april 2021
Karin de Zwaan
1-2 minuten leestijd
Vanmiddag is in een online samenkomst Fantoomgroei van Sander Heijne en Hendrik Noten uitgeroepen tot Managementboek van het Jaar 2021. Felicitaties aan de winnaar en veel dank aan de jury.
recensie
Strategisch management
9 april 2021
Nora Ghaoui
2-3 minuten leestijd
Het vliegwieleffect is een dun boek, waarin Jim Collins uiteenzet hoe het vliegwiel werkt en hoe je het inzet. Collins diept een onderwerp uit dat hij eerder beschreef in zijn invloedrijke bestseller Good to great.
preview
Strategisch management
7 april 2021
Stijn Ronsse
3-4 minuten leestijd
Haal je zelf enkele presentaties over innovatie voor de ogen en beantwoord de vraag: welk symbool wordt altijd opnieuw gebruikt als het over vernieuwing gaat? ... Natuurlijk de raket. Als we de dag van vandaag een afbeelding zoeken voor innovatie, is de raket alom aanwezig.
interview
Strategisch management
6 april 2021
Pierre Pieterse
5-7 minuten leestijd
Nog altijd mislukt twee derde van de strategische transformaties in organisaties. Volgens de auteur van Humanizing Strategy, Geert Vercaeren, heeft het er vooral mee te maken dat deze trajecten veel te instrumenteel, rationeel en veel te weinig menselijk worden aangevlogen. ‘Leiders durven de doos van Pandora niet te openen omdat ze bang zijn voor emoties van mensen. Maar doe je het niet, ettert het voort, en blijven strategieprojecten mislukken.’
recensie
Strategisch management
2 april 2021
Bertrand Weegenaar
3-4 minuten leestijd
Corona heeft impact op ons leven en werk, op de manier waarop we samen zijn (of niet), hoe we onze tijd besteden, onze gezondheid, en nog veel meer. Velen van ons werken thuis, via Zoom of Teams. We bestellen online en gebruiken dag en nacht sociale media.
interview
Strategisch management
24 maart 2021
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Het ondernemingsklimaat is in zes maanden coronacrisis sneller veranderd dan in de tien jaar daarvoor, zegt NYU-professor en tech-ondernemer Scott Galloway in Post Corona. Ultieme winnaars zijn de grote techbedrijven, die er alles aan zullen doen om hun monopoliepositie te consolideren. ‘We staan aan de vooravond van een massale ontwrichting.’
column
Algemeen management
16 maart 2021
Pierre Pieterse
3-4 minuten leestijd
De shortlist. Zoals elk jaar een paar boeken die je wist dat op de lijst zou komen, naast de witte raaf, en de gedoodverfde winnaar (die het vaak niet wordt). Laten wij voor de verandering eens terug kijken en de toekomst ongewis laten.
interview
Strategisch management
16 maart 2021
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Bedrijven die relevant willen blijven voor hun klanten, zullen hun businessmodel voortdurend tegen het licht moeten houden. In zijn nieuwe boek Business Model Shifts beschrijven Patrick van der Pijl, Roland Wijnen en Justin Lokitz aan de hand van talloze case study's de zes meest veelbelovende shifts.
interview
Strategisch management
11 maart 2021
Willem van Leeuwen
1-2 minuten leestijd
'Laten we stoppen sexy maken. Dan gaan we stoppen zien als actie en doorgaan met een dood paard als niets doen.' Deze opmerkelijke aanbeveling doet Marije van den Berg om het stoppen met zinloze acties en projecten in organisaties aantrekkelijker te maken in haar boek Stop: stopstrategie voor organisaties. Deze week werd bekend dat dit boek op de Shortlist staat voor het Managementboek van het Jaar 2021.
recensie
Strategisch management
10 maart 2021
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
De strategie van de Kreeft. Dat klinkt in eerste instantie als een loze kreet, die me doet afvragen wat ik me er bij voorstellen en of een boek met een dergelijke titel wel genoeg diepgang heeft. De naam van auteur Yousri Mandour haalde mijn twijfels weg.
nieuws
Communicatie en media
9 maart 2021
Pierre Pieterse
9-13 minuten leestijd
Namens de jury presenteert Managementboek de vijf genomineerde boeken voor Managementboek van het Jaar 2021. Vijf boeken die u echt gelezen moet hebben.
nieuws
Algemeen management
4 maart 2021
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
Zojuist de is de maart editie van Management Summaries verschenen. Met de volgende vier samenvattingen: Stop. van Marije van den Berg, Business Model Shifts van het trio Patrick van der Pijl, Roland Wijnen, en Justin Lokitz, Authentiek Zelfvertrouwen van de hand van Arjen van Witteloostuijn, Jacqueline Brassey, en Nick van Dam, en Heeft China al gewonnen? Van Kishore Mahbubani.
interview
Strategisch management
15 februari 2021
Peter Spijker
4-6 minuten leestijd
Hoe ontwikkel je als organisatie een toekomstbestendige, breed gedragen strategie waarmee je de klant wint en de concurrentie verslaat? De ontwikkeling van een goede strategie gebeurt in een doordacht proces, waarbij de organisatie zelf fundamentele keuzes maakt. Michiel de Vries schrijft dit in zijn boek Klaar voor de toekomst. Hij presenteert daarin de ‘Strategy CUBE’, een model om in zes stappen tot een robuuste en geaccepteerde strategie te komen. Dit model, uitvoerig getest in de praktijk, gebruikt inzichten uit strategisch management, design thinking, corporate governance en management control.
recensie
Strategisch management
10 februari 2021
Sandra Kok
2-3 minuten leestijd
Overleven, zeker in tijden als deze, is voor ondernemers en organisaties een enorme uitdaging. Het vraagt om een andere mindset, een andere kijk op bedrijfsvoering en aanpassing van verouderde bedrijfsmodellen. Een uitdaging die veel vraagt en nog veel meer kan opleveren.
recensie
Strategisch management
8 februari 2021
Marianne Eussen
2-3 minuten leestijd
Eindelijk een boek dat u als ondernemer helpt om van idee tot winst te komen! Alex Osterwalder en David Bland hebben met Businessideeën testen een boek geschreven dat onmisbaar is in het rijtje Waarde Propositie Ontwerp en Business Model Generatie.
nieuws
Algemeen management
7 februari 2021
Pierre Pieterse
3-4 minuten leestijd
Zojuist de is de februari editie van Management Summaries verschenen. Met de volgende vier samenvattingen: Werk heeft het kantoor verlaten van Jitske Kramer, Zwaar weer ondernemen van Jan Adriaanse en Erik in ’t Groen, Veranderkompas van Jelger Spijkerboer, en ten slotte Post Corona van Scott Galloway.