

Een gezonde blik naar buiten
Marktoriëntatie van ziekenhuizen
Paperback Nederlands 2008 1e druk 9789013058543Samenvatting
De gereguleerde marktwerking waarin ziekenhuizen in het hedendaagse nieuwe zorgstelsel terecht zijn gekomen, combineert de oude, sterk geïnstitutionaliseerde omgeving met de marktomgeving. Hoe competitiever de omgeving van een organisatie is, hoe groter de noodzaak voor een organisatie is om het marketingconcept toe te passen.
Marktoriëntatie wordt beschouwd als de belichaming van marketing. Marktoriëntatie is een langetermijnstrategie waarbij een organisatie zich richt op de huidige en potentiële behoeften van haar klanten en het gedrag van concurrenten.
Marktoriëntatie bestaat uit informatie verzamelen en verspreiden en naar aanleiding daarvan actie ondernemen.
In 'Een gezonde blik naar buiten' wordt marktoriëntatie voor algemene ziekenhuizen in Nederland geoperationaliseerd. Er is een instrument ontwikkeld om deze marktoriëntatie te kunnen meten. De auteur concludeert dat marktoriëntatie voor ziekenhuizen bestaat uit een oriëntatie op patiënten, huisartsen, zorgverzekeraars, derdelijn en concurrenten.
Naast een oriëntatie op de markt moeten ziekenhuizen - gegeven het hybride karakter - zich ook oriënteren op regulerende instituties, zoals de overheid.
Beschreven wordt welke factoren de mate van marktoriëntatie kunnen beïnvloeden en op welke ondernemingsresultaten marktoriëntatie van invloed is, gegeven de kenmerken van het zorgstelsel.
Het boek geeft ziekenhuizen handvatten waaronder nieuwe modellen en meetinstrumenten om marktgeoriënteerd te werken.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Inhoudsopgave
1. Een veranderende omgeving, een andere oriëntatie
Deel I Inleidend deel
2. Introductie in de ziekenhuiszorg
3. Van kostenbeheersing naar marktwerking
Deel II Theoretisch deel
4. Ziekenhuizen en de oriëntatie op hun omgeving
Deel III De ontwikkeling van een meetinstrument
5. Marktoriëntatie van ziekenhuizen, ontwikkeling van een instrument
Deel IV Marktoriëntatie van ziekenhuizen
6. Oriëntatie op beïnvloedende actoren
7. Bevorderende of belemmerende factoren
8. Invloed van marktoriëntatie op de ondernemingsresultaten
9. Conclusies en implicaties
Samenvatting
Lijst van afkortingen
Noten
Literatuur
Bijlage Scores op de afzonderlijke items kwantitatief survey
Trefwoordenregister
Over de auteur
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan